Roadtrip naar Second Year Visa

Na zo’n twee maanden in Melbourne te hebben vertoefd wilden we weer een stukje reizen. We doen een roadtrip langs de iconische Great Ocean Road (GOR), een prachtige kustroute door de staat Victoria die zo’n 243 km lang is. Ook zullen we op weg naar Jugiong (waar we gaan werken) een omweg maken om het Grampians National Park te bezoeken.

En dus vertrekken we op maandag 26 oktober. Na afscheid te hebben genomen van Maureen, Archer en Ruby, gaan we rond tien uur in de ochtend met onze volgepakte Mazda op pad. Toch is het nog geen definitief afscheid, we komen namelijk weer langs Melbourne op weg naar ons nieuwe werk. Om Archer te verrassen zullen we dus nog terug komen om de Grand Final (Footy) te kijken bij hen thuis.

Rond het middaguur komen we aan in Torquay, het dorpje dat het startpunt van de GOR markeert. We stoppen aan het strand en genieten meteen al van een prachtig uitzicht over de Zuidelijke Oceaan. Het is een mooie lentedag ondanks de grote hoeveelheid regen van de afgelopen tijd.

Al snel rijden we verder langs deze adembenemende kustroute en komen aan in het dorpje Lorne. Hier maken we voor het eerst gebruik van ons gasstelletje waar we een al eerder (zelf)gemaakte pompoensoep mee opwarmen. Onder het genot van een heerlijk zonnetje en een mooi uitzicht, genieten we van de soep met wat brood.

Na de lunch rijden we al snel onder de GOR Memorial Arch door, een houten boog ter herinnering aan alle soldaten die de GOR hebben aangelegd tijdens de Eerste Wereldoorlog. We stoppen kort voor wat foto’s en rijden weer verder.

Helaas komen we erachter dat er een klein deel van de GOR is afgesloten. vanwege aardverschuivingen die zijn veroorzaakt door de regen. Hierdoor worden we omgeleid via het dorpje Dean’s Marsh. Dit zorgt ervoor dat we zo’n vijftig kilometer over een kronkelweg met haarspeldbochten moeten rijden die dwars door het regenwoud loopt.

Uiteindelijk komen we tegen het einde van de middag aan op een gratis camping in het Great Otway National Park. Het is erg regenachtig en zelfs koud in het regenwoud. We besluiten te wachten met het opzetten van onze tent en hiken eerst richting de Beauchamp Falls, waar (heel toevallig) de campsite ook naar vernoemd is. We doen er een klein uurtje over en zijn ruim voor het donker terug.

Doordat het op de terugweg ontzettend is gaan plenzen, komen we helemaal doorweekt bij de auto aan. Tot onze verbazing breken alle overige gasten de tent af en gaan ervandoor. Wij besluiten dan ook maar om de tent niet meer op te zetten. Het lijkt voorlopig toch nog niet te stoppen met regenen.. Dat wordt een nachtje in de auto slapen.

Gelukkig hebben we de avond ervoor al een curry gemaakt die we alleen maar op hoefden te warmen. In dit geval eten we de curry maar koud, aangezien koken in de regen een beetje lastig gaat. Toch smaakt ie nog prima! Na het eten kijken we een filmpje in de auto en proberen daarna wat te slapen.

Na een erg lange en erg koude nacht (ja, zelfs in de auto), besluiten we rond zeven uur maar te gaan rijden. Het is nog steeds ontzettend nat, regenachtig en koud in het regenwoud en willen hier dan ook niet ontbijten. Daarom rijden we verder richting Apollo Bay en hoe dichterbij we bij dit dorpje komen, hoe meer het opklaart.

Voor we het weten hebben we een strakblauwe lucht, een zonnetje en een prachtig uitzicht over glooiende heuvels en de oceaan. Apollo Bay is echt een plaatje! Op een picknick tafel in de buitenlucht genieten we dan ook van een heerlijk ontbijt met yoghurt en fruit.

Na het ontbijt vervolgen we onze weg weer over de GOR. Het weer blijft wisselvallig. We rijden wederom veel door tropisch regenwoud en hier blijft het grijs en regenachtig. Op zo’n vijf minuten rijden van het meest gefotografeerde stukje van Australië, de Twelve Apostles (of Twaalf Apostelen), is het helaas nog steeds grijs en grauw.

Maar..Wonderbaarlijk genoeg klaart het helemaal op zodra we bij de parkeerplaats van Twelve Apostles zijn. We lopen naar de lookout en worden bijna weggeblazen, zo’n harde wind! Toch nemen we deze wind graag voor lief aangezien die er (waarschijnlijk) voor gezorgd heeft dat het nu zonnig en droog is. We schieten natuurlijk een hoop plaatjes maar genieten bovenal van het prachtige uitzicht op deze kliffen en rotsen van kalkzandsteen.

De rest van de dag rijden we de hele GOR af en komen aan op een gratis camping nabij Portland. Het is een erg mooi gelegen camping midden in het bos. We zetten onze tent op en gaan koken. Tijdens het koken zien we veel gekleurde papegaaien (Rosella’s), een aantal Kookaburra’s en wat kangoeroes op de camping. Na het eten kijken we nog een serie in de auto voor we gaan slapen.

Na een goede nacht in de tent vervolgen we onze reis naar Grampians NP. Het lijkt een mooie dag te worden. Maar eenmaal aangekomen bij het Visitor Center wordt ons direct afgeraden te gaan kamperen. Er is namelijk een behoorlijke storm gaande in Zuid-Australië, die gepaard gaat met hoosbuien, onweer en hevige wind. En deze storm lijkt onze kant op te komen. Gelukkig wel pas aan het einde van de middag/begin van de avond. Toch boeken we uit voorzorg maar een backpackers.

Hierna besluiten we om zoveel mogelijk van het park te zien zolang het nog mooi weer is (lees: droog). Gelukkig kun je eenvoudig met de auto naar verschillende lookouts rijden, er parkeren en vervolgens een klein stukje hiken of wandelen om er te komen. Zo zien we de Silverband Falls, MacKenzie Falls en Broken Falls. Ook hebben we spectaculaire vergezichten bij Boroka lookout, Reed lookout en Reed Balconies.

Vlak voor het donker komen we weer aan bij de backpackers. We koken en kletsen gezellig met een medebackpacker. De hele avond/nacht stormt en regent het. De volgende ochtend is het helaas niet veel beter. We besluiten dan ook om na het ontbijt te vertrekken uit het prachtige Grampians en rijden naar het plaatsje Bendigo.

Hier komen we voor lunchtijd aan en bezoeken meteen het Visitor Center om het weer te checken. We krijgen te horen dat het de hele dag zal blijven regenen. Er wordt ons alwéér afgeraden om te gaan kamperen.

We proberen iets te boeken maar vrijwel alles voor een ‘redelijke prijs’ is al volgeboekt. Uiteindelijk vinden we een AirBnB. Dankzij een kortingscoupon die we nog hebben, slapen we hier in een mooi huis met een heerlijk bed voor nog geen 15 euro! Mooi meegenomen!

Na het ontbijt (dat ook nog eens was inbegrepen) rijden we naar het dorpje Ballarat, zo’n anderhalf uur verderop. Hier stoppen we voor een lunch om vervolgens in één keer door te rijden naar Melbourne. Rond een uur of vijf komen we aan bij Maureen. Helaas zijn ze nog niet thuis.

Ze belt ons nog geen vijf minuten later om aan te geven dat ze zelf net in Melbourne zijn aangekomen na hun trip naar Byron Bay. Om Archer te verrassen vraagt ze ons pizza’s te halen en deze peuzelen we vervolgens op tijdens een gezellige movienight.

De volgende dag is het Grand Final day, een grote (sport)dag in Melbourne. Dit is namelijk de belangrijkste wedstrijd van het jaar. En omdat de wedstrijd tussen de teams van Maureen (Sydney Swans) en Archer (Western Bulldogs) gaat, heeft ze hiervoor zelfs een feestje met BBQ georganiseerd.

Het is een hele gezellige dag met veel eten en drinken. Ook zien we een fantastische finale. De Western Bulldogs (underdogs) weten een sprookje te schrijven door na 62 jaar weer eens een Grand Final te winnen. Zelfs Maureen gunt het ze!

De opvolgende dagen waaien we met z’n allen nog lekker uit op het strand in St. Kilda, bezoeken we één van de drukste koffietentjes in Melbourne (waar we een kwartier moesten wachten voor een plekje) wandelen we veel met de hond Ruby en hebben een heerlijke laatste avondmaal met homemade chips, burgers en apple crumble.

Op dinsdagochtend is het tijd om definitief afscheid te nemen. Rond het middaguur vertrekken we namelijk naar Albury, een stad die nét over de grens van Victoria en dus in New South Wales ligt. Hier woont Ash. Haar hebben we ontmoet tijdens onze groepsreis door Afrika en hebben zo’n zes weken samen doorgebracht.

Rond vier uur komen we aan en worden warm welkom geheten door een geweldige host. Ze staat zelfs haar eigen bed (die ze voor ons heeft versierd) af aan ons en ze slaapt zelf op de bank. Na het avondeten neemt ze ons mee naar een Trivia Night waar we een leuke avond hebben en helaas net buiten de prijzen vallen (vierde).

De volgende dag laat ze ons de omgeving van Albury zien. Zo zien we onder andere de Hume Dam die door overstromingen behoorlijk onder druk staat. Erg indrukwekkend en ergens ook wel een beetje eng om te zien.
Vervolgens bezoeken we een erg boeiend immigrantenmuseum in Bonegilla.

Het is opgezet ter nagedachtenis aan alle mensen en/of families die na de Tweede Wereldoorlog voor een beter leven naar Australië kwamen en in dit voormalig militair kamp terecht kwamen. Er werd een beeld geschetst hoe men hier met vallen en opstaan een leven heeft geprobeerd op te bouwen of juist terugkeerde naar eigen land. Bijzonder om te zien en lezen dat veel Nederlanders in dit kamp hebben geleefd.

Na het museum drinken we een heerlijke kop koffie in een heel tof café die zich in een oud trein station bevindt. Vervolgens bezoeken we Beechworth, een authentiek Australisch goudzoekersdorpje en sluiten de dag af bij de Woolshed Falls waar weer verbazingwekkend veel water te zien is.

Ondertussen is onze laatste dag bij Ash alweer aangebroken. Na een vroeg ontbijt rijden we naar de Australische Alpen om te gaan wandelen op Mount Buffalo. Het is een heerlijke dag en de temperatuur loopt al snel op naar de 25 graden. De eerste wandeling brengt ons naar de Eurobin Falls, een prachtige hoge waterval. De waterval is behoorlijk groot omdat het lente is en veel sneeuw aan het smelten is.

Vervolgens wandelen we nog langs wat andere prachtige watervallen en rivieren. Het is hier zo puur dat we zelfs water uit de rivier kunnen drinken! We stoppen voor de lunch bovenop de top waar zich een chalet bevindt. Hier ligt zelfs nog sneeuw. Ja, sneeuw in Australië; hoe bizar is dat!

dscn4200-water-drinken

Na de lunch doen we nog een laatste wandeling waarbij we ons door behoorlijke smalle spleten moeten wringen. Ook is het oppassen geblazen met al het (smeltende) sneeuw. Hierna rijden we in zo’n twee uur weer terug naar haar huis en nemen na het avondeten alweer afscheid omdat Ash nog moet oppassen die avond.

dscn4221-uitzicht-mt-buf

De volgende ochtend is het dan echt zover: om half tien hebben we onze eerste werkdag bij de ‘Long Track Pantry’ in Jugiong. Omdat het nog zo’n tweeënhalf uur rijden is vanaf Albury, vertrekken we al om kwart voor zeven. Om even voor half tien komen we aan en voor we het weten is de dag alweer voorbij. We hebben erg leuke collega’s en het is echt een fantastisch plattelandscafé.

Na het werk rijden we met onze nieuwe huisgenoten Silvia (Italiaanse) en Evie (Belgische) mee naar ons nieuwe huis. Het is een dik half uur rijden en het staat echt in the middle of nowhere. Maar dan ook écht nowhere. Voor jullie beeldvorming: in de wijde omgeving zien we alleen maar grasland en heuvels, koeien en elektriciteitsmasten. Er zijn geen andere huizen te bekennen en de eerstvolgende geasfalteerde weg bevindt zich op een kwartier rijden.

Toch is het absoluut geen straf om hier te wonen! Ondertussen hebben we al vier dagen werken erop zitten en kunnen gerust zeggen dat het ontzettend goed bevalt. Ook zijn we al een beetje gewend aan het geïsoleerd wonen. We zullen de komende maanden echt ‘rural Australia’ ervaren!

dscn4310-zonsondergang-koe

Dit betekent wel dat we een stuk minder bereikbaar zullen zijn, aangezien we hier amper tot geen bereik en geen Wi-Fi hebben. Wel gaan we zo snel mogelijk een mobiel abonnement afsluiten om toch enigszins met jullie in contact te blijven en om andere zaken via internet te kunnen regelen.

Dus blijf gerust contact met ons zoeken, het duurt alleen iets langer voordat we reageren.

Liefs vanaf het Australische platteland,

Michel en Marissa

One Response to “Roadtrip naar Second Year Visa”