De oostkust van Tasmanië

Nadat we door de regen bij de Salamanca Markets zijn weggespoeld, verlaten we Hobart. We rijden naar Eagle Hawk waar we een hostel geboekt hebben. Met onze doorgelekte tent van afgelopen nacht en het slechte weer dat op komst is, ruilen we alle nattigheid graag in voor een dak boven ons hoofd. We genieten de hele middag van de fijne warmte en koken in de avond een uitgebreide curry.

reismeemetmb.nl

De volgende ochtend rijden we naar Cape Raoul, wat onder een van de meest zuidelijkste puntjes van Tasmanië valt. Hier beginnen we al vroeg aan de 14km lange Cape Raoul Track. Deze track is een coastal walk die ons langs de meest spectaculaire kliffen leidt waarbij het landschap continu veranderd. Zo lopen we het ene moment in de bush terwijl we een paar minuten later over rotsformaties in de zee uitkijken.

Tijdens deze track spotten we ook weer de zeldzame yellow-tailed black cockatoos. Ze vliegen meerdere malen met prachtige zanggeluiden over ons hoofd en we krijgen zelfs de kans om ze van dichtbij te bewonderen. Ze landen vlak voor ons in een boom waar ze in alle rust hun ontbijt oppeuzelen. In stilte genieten we een poosje van dit bijzondere moment.

Na de Cape Raoul Track hebben we nog een walk op de planning staan. Omdat onze benen aanvoelen als pudding, nemen we een shortcut. We skippen het lopen, pakken de auto en rijden naar the Waterfall Bay Lookout. Hier zien we kleine straaltjes water via gigantische kliffen naar beneden stromen en hebben we uitzicht op het Tasman Island. Vanaf dit eiland zijn we door de Grote Oceaan nog maar 3000km verwijderd van Antarctica. Hoe cool is dat!

reismeemetmb.nl

Aangezien het iets te koud is om er naartoe te zwemmen, pakken we de auto en rijden naar de Historic Site in Port Arthur. Hier nemen we een kijkje bij de inmiddels gesloten gevangenis die in de 18e eeuw als dump-plek voor Britse veroordeelden gebruikt werd. Ondanks dat dit de plek is waar je een goede indruk kan krijgen van de oude strafkolonie, besluiten we om geen tour te doen. We vinden het veel te duur en het is er hartstikke druk.

Na wat rondgewandeld te hebben rijden we dan ook vrolijk verder naar de Pirate Bay Lookout waar we een heerlijke kop koffie scoren bij een super cool koffiecaravannetje. We genieten een poosje van het uitzicht terwijl we de (tot nu toe) beste koffie van Tassie drinken.

’s Avonds kamperen we op een campsite achter een pub waar de ongeschreven regel geldt dat je er gratis verblijven mag als je een drankje of een maaltijd nuttigt. We improviseren wat en bestellen patat bij onze zelfgebakken vega-burgers. Met een voldaan gevoel vallen we na een drukke dag al vroeg in slaap.

We ontwaken de volgende ochtend weer vroeg en rijden via Coles Bay naar het Freycinet NP. Hier doen we een steile walk die ons uiteindelijk naar de Wineglass Bay Lookout leidt. Eenmaal boven hebben we een verbluffend uitzicht op helder blauw water en witte stranden. We slapen die avond in het Nationaal park aan de zee en genieten van het vele wildlife rondom onze tent.

reismeemetmb.nl

De volgende dag is Michel jarig. 29 jaar alweer! Wat gaat de tijd toch ontzettend snel. We besluiten lekker rustig aan te doen en er een relaxte dag van te maken. We rijden naar St. Helens waar we via een korte walk naar St. Helens Point lopen en Pelikanen spotten.

Vervolgens rijden we naar Binalong Bay waar we aan het strand kamperen. Dankbaar voor het mooie weer genieten we hier met z’n drietjes van een heerlijke picknick. Na een strandwandeling en veel geouwehoer duiken we ’s avonds tevreden onze tentjes in.

Door de ruige zee en een lek luchtbed rijden we de volgende ochtend na een wat mindere nacht slaap richting Cataract Gorge in Launceston. De rest van de middag chillen we bij dit prachtig rotsachtig natuurreservaat waarbij ook nog eens een zwembad gebouwd is. We kamperen weer gratis achter een pub waar we na vier dagen eindelijk van een (koude) douche kunnen ‘genieten’.

Met fris gewassen haren slapen we de volgende morgen lekker uit en doen rustig aan. Rond een uur of elf rijden we naar de Botanische tuinen in Devonport met de missie om een platypus te spotten. Als bonus spotten we eerst wat zwarte zwanen in het meer.

Kort daarna zien we meerdere keren een vogelbekdier voor langere tijd boven komen. We hebben zelfs het geluk dat ie zichzelf boven het water wast en krabt waardoor het net lijkt alsof ie naar ons zwaait. Zo cool! Het is zelfs gelukt om er een foto van te maken. Niet de meest scherpe foto – maar hij staat er op!

reismeemetmb.nl

Rond vieren keren we weer terug naar de pub waar onze tentjes nog opgezet staan. We chillen wat, herpakken de auto en maken ons klaar voor morgen. We moeten namelijk om 05.30 al op om de boot terug naar Melbourne te pakken.

Ondertussen zitten we met een paar uur vertraging al op de ferry richting Melbourne. Hier zullen we met z’n drietjes voor een weekje verblijven waarbij we nog een wedstrijd van Australian Open mee pakken. Daarna zullen Marissa en Elina met z’n tweetjes op pad gaan. In een kleine week zullen zij via the Great Ocean Road en the Grampians weer terugkomen in Melbourne waar Michel al die tijd verblijft.