Botswana: waterland

Zondag 30 november vertrekken we met de nieuwe groep, crew én truck (Whitney) vanuit Vic Falls richting Kasane, Botswana. Kasane is één van de dorpjes die grenzen aan het Chobe National Park. Chobe is een rivier die vanuit de Zambezi dwars door Botswana gaat. Het nationaal park is dan ook vernoemd naar deze rivier. Wat dit park zo bijzonder maakt zijn de vele dieren die de rivier kruisen om naar een minder droog gebied te gaan; olifanten doen dit bijvoorbeeld zeer regelmatig.

Kort na aankomst op de campsite in Kasane vertrekken we met de hele groep richting het nationaal park voor een 3 uur durende gamedrive. Het is helaas erg koel, grauw en regenachtig. We zien de eerste anderhalf uur, op wat impala’s en gazelles na, erg weinig. Wél zien we een flink aantal Afrikaanse visarenden.

Naarmate we dichterbij de rivier komen, zien we van redelijk grote afstand iets bijzonders. Omdat het zo’n koele en grauwe dag is, zijn er veel nijlpaarden aan land gekomen om te grazen. Normaal blijven ze wegens de hitte gedurende de dag comfortabel (en koel) in het water om vervolgens ’s avonds laat te gaan grazen aan land. Tegen het einde van de gamedrive zien we nog een kleine groep olifanten. Het lijkt er heel even op dat ze richting de rivier gaan. Helaas voor ons steken ze de rivier uiteindelijk niet over waardoor ons een mooi schouwspel door de neus wordt geboord.

12310645_921651384583758_7533075814443936510_n

Na de gamedrive zet onze gids ons af bij een kleine haven. Hier gaan we met z’n allen aan boord om in de vorm van een (sunset) bootsafari het nationaal park vanaf de Chobe rivier te bewonderen. Vanaf het water zijn we in staat erg dicht aan de oever te komen. Zo spotten we al vrij snel een enorme krokodil (5 meter) in het gras aan de oever.

12356765_921651664583730_6556098605824957193_o

Ook weten we met de boot een stuk dichterbij de aan het land grazende hippo’s te komen. Erg gaaf om deze joekels eens volledig te zien. Wat zijn ze groot! Ondanks dat we er tientallen aan land hebben zien grazen, zien we zo nu en dan een groot hoofd boven water komen. Om ons heen zien namelijk een groot aantal hippo’s in het water. Ook schiet er zo nu en dan uit het hoge gewas een krokodil het water in. Gelukkig zitten we niet in een klein bootje..

12341284_921651504583746_5768826149920427239_n

Ondertussen is het erg koud geworden. We zijn de Oost-Afrikaanse hitte nog gewend en zijn hier ook op gekleed. Van een sunset cruise is het ook niet gekomen, we hebben de gehele dag geen zonnestraal gezien. Gelukkig heeft de kapitein een grote voorraad stevige poncho’s aan boord. Op een gegeven moment heeft iedereen het ijskoud. Af en toe valt er zelfs een spatje regen. Om de kou tegen te gaan, trekken we allemaal een poncho aan en zitten we op het dek als ‘menselijke tenten’.

12310437_921651541250409_6273870930451254897_n

De volgende dag zetten we de reis voort richting de Okavango Delta. Om deze te bereiken zullen we Botswana moeten verlaten om naar Namibië te gaan. Huh? De Okavango Delta ligt toch echt in Botswana zou je zeggen. Tussen Botswana en Angola ligt de Caprivistrook. Deze 30 km brede strook ligt in Botswana maar hoort bij Namibië. We verruilen Botswana dus weer voor Namibië en verblijven de nacht in Ngoma, Namibië.

De volgende ochtend vroeg passeren we de grens weer om Botswana in te komen (wat een gedoe hé). We rijden richting een haventje waarna we zo’n twee uur met een klein speedbootje over de Okavango rivier varen om de Delta in te komen. We zien onderweg veel nijlpaarden en grote krokodillen. Dit was echt super gaaf om te zien.

12341081_921651981250365_6817217130081921819_n

Eenmaal aangekomen in de Delta, verblijven we op een heerlijke campsite. We slapen in tenten met stretchers, een verrijking ten opzichte van de dunne matrasjes op de grond. Voor zonsondergang doen we een safari te voet door de Delta met drie gidsen: Junior, Nature en Navas. We spotten alleen een paar olifanten op afstand maar dit maakt de ervaring er niet minder op. Het idee dat er zo een leeuw voor je kan staan, is al spannend genoeg.

De volgende ochtend vroeg staat ons een tocht per ‘mokoro’ te wachten. Dit zijn kleine, dunne bootjes die per stok voort worden geduwd door zogenoemde ‘polers’. Ze hebben wel wat weg van een kano. Mokoro’s worden gebruikt door de lokale vissers om zich voort te bewegen in de Delta. Voor ons is het een hele ervaring om zo de Delta door te gaan. Voor een nijlpaard of krokodil is het peanuts om een mokoro te kantelen.

12360177_921651827917047_1684700272376846739_n

Gelukkig zien we geen nijlpaarden. Wél springen er twee ‘African pikes’ in onze mokoro. Door de trillingen die onze poler maakt, springen ze uit het water. Het zijn geen lieve visjes, ze hebben namelijk grote vlijmscherpe tanden en hebben wel iets weg van een piranha . Het is maar goed dat ze Michel op een haar na mistten..

Eenmaal weer aan land leggen we per voet een heel stuk af. Zo zien en beleven we de Delta op verschillende manieren. Onderweg komen we alleen wat koeien, wrattenzwijnen en antilopen (impala’s, springboks) tegen. Onze gidsen (Nature en Navas) weten ons echter toch te vermaken. Bij een hoop kudupoep stoppen we en spelen we een oud Botswaans spel: kudupoep schieten. Hierbij heeft degene die de poep het verst uitspuugt (ja, je moet het in je mond stoppen) gewonnen. Daarom hebben wij dit spel maar even overgeslagen..

12341557_921651787917051_2622351617107939903_n

Later op de middag gaan we bepakt en bezakt (lees: koelbox met snacks, biertjes en ciders) naar een lagune in de delta voor wat sundowners. Omdat we midden in de delta zitten is het noodzakelijk dat onze gidsen meegaan. Onder het genot van een hapje en drankje luisteren we naar verhalen van Junior over spannende dingen die hij als gids heeft meegemaakt. Ondertussen komen er drie olifanten (alle drie stieren) uit de bosjes lopen. Doordat ze zo stil zijn, merken we ze vrij laat op. Omdat olifanten geen goed zicht vermogen hebben zien ze op hun beurt ons weer niet.

Naarmate ze steeds dichterbij komen besluit Junior dat het tijd is om uit de weg te gaan. We zijn te voet (kwetsbaar) en we willen natuurlijk niet het risico lopen te worden overlopen.. Door de spanning gaat dit niet geheel geruisloos. In tegenstelling tot het zicht vermogen hebben olifanten een uitstekend gehoor. Ze horen ons dan ook overduidelijk en ze besluiten de eerste afslag de bosjes in te nemen. Al met al was het erg spannend en gaaf om ze zo dichtbij te zien komen.

12310439_921651907917039_560412047000739813_n

De dag erna verlaten we delta weer met dezelfde speedboot en via dezelfde waterwegen. We zien wederom veel krokodillen. Eenmaal aan land vervolgen we onze reis naar Ghanzi. Deze regio staat bekend om de vele bushman die hier hebben geleefd en volgens traditie nog steeds leven. Onderweg naar de campsite komen we vast te zitten met de truck. Het is namelijk een zandweg met alleen maar mul zand (droogte). Na een hoop geduw en geploeter weten alle mannen de truck uit het zand te bevrijden.

Op de campsite besluiten we een ‘upgrade’ te nemen: we verruilen onze tent voor een traditionele hut. Er wordt een lokale maaltijd voor ons bereid en daaropvolgend zingen en dansen de bushman op geheel traditionele (en eigenzinnige) manier voor ons. ’s Nachts doen we helaas amper een oog dicht. Het hutje heeft een double bed en een muskietennet. Als gevangen wild zitten we steeds vast in het net, wat omdraaien bijna onmogelijk maakt. Toch zijn we genoodzaakt het net te gebruiken. Het hutje heeft namelijk niet echt een dichte deur.. En ach, we hebben de upgrade genomen om te ervaren hoe het is om te slapen in een echte bushman hut, niet voor de luxe!

12316677_921652114583685_8402544068433545145_n

We slapen flink bij in de truck onderweg naar (wéér) Namibië. We hebben namelijk een lange rit voor de boeg naar de hoofdstad Windhoek. We kijken erg uit naar Namibië en houden jullie hier uiteraard van op de hoogte (ook al zal het enige vertraging hebben..)

One Response to “Botswana: waterland”