Broem broem, in twee weken naar Broome!

Na zo’n vier maanden zwoegen op het werk vonden wij het wel weer tijd om te gaan reizen. We zijn natuurlijk niet naar Australië gekomen om alleen maar te werken. In mei hebben we twee weken vrij gevraagd van het werk in juni/juli en een roadtrip gepland naar Broome, een kustplaats in het noorden van Western Australia.

We reizen ditmaal niet met z’n tweetjes, maar met z’n viertjes. Marissa haar zus (Marilyn) en zwager (Bas) zijn ook van de partij. Zij hadden ook het plan om dezelfde route omhoog te rijden richting Darwin (Northern Territory). Waarom dan niet gezellig samen? Het scheelt ook nog eens behoorlijk in de kosten doordat je bijvoorbeeld de benzinekosten en boodschappen kunt splitten. Een win-win situatie dus.

13439171_1118751951514746_4384041668984798122_n

Op vrijdag 24 juni worden we ‘s ochtends opgepikt door Marilyn en Bas in hun Landcruiser Prado 4×4. We proppen onze tent, slaapzakken en kleding in de kofferbak en halen onze eerste boodschappen. Vervolgens rijden we langs het huis waar zij de afgelopen tijd verbleven om nog wat laatste spulletjes in te pakken. Alhoewel ze een ‘big ass auto’ hebben, lijkt het in eerste instantie allemaal niet te passen. De gehaalde boodschappen nemen toch iets meer ruimte in dan gedacht.

Na wat passen en meten lukt het uiteindelijk om alles in de auto te krijgen. Rond 12.30 rijden we Perth uit. Onze eerste bestemming Cervantes ligt iets meer dan twee uur rijden ten noorden van Perth. Rond een uur of drie komen we aan op onze, jawel, eerste gratis campsite. Via de app Wikicamps kun je gratis campings vinden door heel Australië. Dat scheelt een hoop! We zijn de eersten, zetten snel onze tent op en rijden vervolgens een halfuurtje terug, richting Nambung National Park. Hier vind je de Pinnacles Desert: een woestijnlandschap gevuld met duizenden puntvormige rotsen.

We zijn gelukkig ruim voor zonsondergang en hebben alle tijd om rond te rijden en uit te stappen om foto’s te maken. Hoe langer we hier zijn, hoe mooier het wordt. De zon komt steeds lager te staan waardoor kleuren steeds veranderen. We genieten van de uitzichten en schieten een hoop mooie plaatjes.

Na zonsondergang blijven we zelfs nog hangen omdat we het zo ontzettend mooi vinden. Uiteindelijk komen we rond een uur of 19.30 we aan op de camping die intussen helemaal vol staat. De nacht is erg koud en vroeg in de ochtend valt er zelfs nog wat regen.

Om 07.00 gaat de wekker al. Tijdens het ontbijt proberen we ons op te warmen met een kop thee. We pakken onze spullen in en rijden al snel richting Northampton. Ook onderweg valt er nog veel regen..

In Northampton vinden we een overdekte picknickspot waar we een eitje bakken voor de lunch. Na de lunch rijden we door naar onze tweede gratis campsite die dichtbij Kalbarri National Park ligt. Gelukkig is het hier droog en warmt het zonnetje ons eindelijk een beetje op. De camping is erg mooi en heeft zelfs een klein riviertje met zwarte zwanen. Hier zullen we twee nachten verblijven. Na het opzetten van de tenten bereiden we een Indiase curry en sluiten de avond af met een filmpje in de auto.

Na weer een erg koude nacht vertrekken we na het ontbijt om 08.00 richting Port Gregory. Hier ligt Hutt Lagoon. Dit is een roze meer dat haar kleur te danken heeft aan een algensoort die deze kleuren afgeeft. Het is erg gek om roze water in het meer te zien. Ondanks dat het niet in de buurt komt van de gephotoshopte foto’s in de brochures, geeft het een mooi kleureneffect. Ook zien we nog een Aziatische man zijn drone verliezen door de harde wind. Hier hebben we nadien nog hard om gelachen.

Na Hutt Lagoon rijden we door naar Kalbarri National Park waar we eerst stoppen bij de coastal cliffs. Hier zien we diverse kalksteen-kliffen met prachtige uitzichten over de oceaan. Verder landinwaarts rijden we het park binnen en wandelen we naar Nature’s Window. Dit is een rotsboog die zijn naam dankt aan een erg mooi uitzicht over de Murchison River en de vallei die beneden ligt.

Vervolgens rijden en wandelen we nog wat door het park. We genieten van het uitzicht bij de Z-Bend lookout (een Z-vormige gorge), zien kangoeroes vanaf Hawks Head lookout en sluiten deze mooie dag af bij Ross Graham lookout.

Na de koudste nacht ooit te hebben gehad (ja, zelfs in Australië kan het érg koud zijn), ontwaken we weer in de vroege ochtendglorie. We rijden richting Denham. Tussendoor stoppen we bij prachtige viewpoints om van het uitzicht te genieten. Als we geen uitzichtpunt beschikbaar was, creëerden we er wel één. Even naast de kant van de weg stoppen is namelijk geen probleem aangezien het soms wel uren kan duren voordat je een andere auto ziet.

Dit deden we ook toen we een mooie lagune vanaf de weg zagen. We besluiten om te stoppen en wat plaatjes te schieten. Iedereen keek naar rechts om van het uitzicht te genieten. Zonder dat we het door hadden liep er aan de linkerkant van de auto een emoe. Onze eerst emoe in het wild, dat was echt tof! Een typisch gevalletje van als je links kijkt, zie je rechts niks. Alleen dan andersom..

Vroeg in de middag komen we aan in Denham waar we wat boodschapjes doen en naar het visitor center gaan. We laten ons informeren over Monkey Mia, een plaatsje 25 km verderop waar de dolfijnen al zestig jaar dicht aan de kust komen. We kopen toegangskaartjes voor het strand met het idee dat we diezelfde middag nog dolfijnen aan de kust zullen zien.

Niet is minder waar. Het schijnt dat de dolfijnen zich alleen laten zien in de ochtend omdat ze dan gevoerd worden. Om 13.00 is er dus geen dolfijn te bekennen. Overigens wel een grote pelikaan. We zien een bord staan waarop bijgehouden wordt hoeveel dolfijnen er iedere ochtend gespot worden. Het aantal van die ochtend was vier. Dat klinkt best positief totdat we lezen dat daarbij 250 toeristen aanwezig waren om ze te bewonderen.

Die middag blijven we bij het strand hangen en gaan op tijd opzoek naar een betaalde camping in Denham. Na een heerlijke douche besluiten we om de volgende ochtend vroeg toch terug te gaan naar Monkey Mia voor de dolfijnen, we hebben er immers toch al voor betaald.

Zo gezegd zo gedaan. Om half acht komen we aan op het strand waar het steeds drukker begint te worden. Op het moment dat er werd geroepen dat je met je voeten een stukje het water in mag komen, stormt iedereen naar voren. Je moest jezelf er echt tussen duwen om iets te kunnen zien. Doordat iedereen je in de weg staat is het schieten van mooie plaatjes behoorlijk lastig. Uiteindelijk zijn er drie mensen die een dolfijn mogen voeren. Hoewel de dolfijnen uit ‘vrije wil’ naar de kust komen, vinden wij het allemaal behoorlijk overrated.

Na een kwartiertje hebben we het wel gezien en besluiten om deze toeristenattractie achter ons te laten. We rijden verder en stoppen tussendoor eerst bij Eagle bluff en daarna Hamelin Pool. Eagle bluff is een soort skywalk die op de rand van een klif is gebouwd. Hierdoor hebben we een prachtig uitzicht op de oceaan beneden. Hamelin Pool bestaat uit stromatolieten, oftewel levende fossielen. Deze fossielen lijken allemaal op stenen en bestaan uit microben. Het uitzicht vanaf hier over de oceaan is behoorlijk surrealistisch maar bovenal erg mooi.

Uiteindelijk komen we aan in Carnarvon waar we stoppen voor een lunch aan het strand en sluiten de dag af onder een prachtige heldere sterrenhemel. De volgende ochtend worden we een keer niet met ijsklompjes wakker. Hoe verder we naar het noorden rijden, hoe warmer het wordt. Zowel ‘s nachts als overdag. Behoorlijk onlogisch voor ons als Europeanen. Maar ons hoor je niet klagen. We rijden dan ook vrolijk verder met de zon op onze bol via Coral Bay en Exmouth naar Cape Range NP waar we twee dagen zullen verblijven.

We zetten de tent vlakbij het strand op en pakken de auto om rond te rijden in het National Park. Bij sommige punten stappen we uit om kleine stukjes te hiken. Dit gaat Michel niet erg gemakkelijk af. Om de haverklap schiet zijn teenslipper los waardoor we regelmatig stilstaan. Dit was maar goed ook anders hadden we nooit een Echidna gespot!

Dit zeldzame beestje heeft wat weg van een egel, alleen dan wat groter. Doordat de vacht uit ruwe lichtbruine en zwarte haren bestaat, zal je hem gemakkelijk voorbij lopen. Gelukkig voor ons hebben we hem toch kunnen bewonderen door de kapotte slipper van Michel. Wat een prachtig beestje is het.

Verder zien we nog tientallen kangoeroes voorbij huppen. Dit is zo’ mooi gezicht. Het is ongelofelijk hoe gespierd sommige zijn. Tussen de huppende kangoeroes door rijden we voorzichtig terug naar de campsite waar we op het strand de dag afsluiten met een fantastische zonsondergang.

De volgende ochtend is het zover. We gaan zwemmen met Whale Sharks. Met zonsopkomst rijden we naar de haven. Het lijkt een prachtige dag te worden. Na enige vertraging komen we aan op de boot. In het begin zijn we wat sceptisch maar uiteindelijk blijkt dat alles super goed geregeld is! Na de eerste dive is iedereen al super enthousiast. We hebben een ontzettend grote Whale Shark gezien.

Ons geluk kan niet op als we tijdens de tweede dive eentje zien die zich aan het voeden is aan het wateroppervlak. Wat een gigantisch groot en geweldig beest! Hij draait steeds rondjes waardoor we een mooi 360 graden zicht hebben en met hem mee kunnen zwemmen. Het lijkt alsof we een eeuwigheid met de gigant in het water liggen, terwijl het achteraf veel korter bleek te zijn.

whaleshark maris

We beseffen pas hoe bijzonder het is wat we zojuist hebben gezien als de crew bijna nog enthousiaster is dan dat wij zijn. Ook voor hen was dit iets wat ze zelden meemaken. Het was echt super om ze van zo dichtbij te mogen bewonderen. Tijdens de volgende duik hebben we het geluk om een Manta Ray te zien. We moesten hiervoor wel vol in de borstcrawl maar uiteindelijk weten we ook met dit prachtige beest te zwemmen.

Vanaf de boot zien we ook veel andere zeedieren, waaronder verschillende humpback whales die het water uit sprongen. Ook zwom er een tijdje een dolfijn met een baby om de boot heen, hebben we een tijgerhaai (schim) en een aantal zeekoeien gespot. Daarnaast was het eten heerlijk, de crew super aardig en scheen het zonnetje de hele dag. Oftewel een perfecte dag! We komen dan ook het einde van de dag voldaan bij de camping aan waar we wederom genieten van een prachtige zonsondergang.

De dag erna vertrekken we weer vroeg. We rijden naar Charles Knife Gorge waar we een prachtig uitzicht hebben en weer emoes spotten, richting Karijini NP. Doordat de afstand te groot is, stoppen we ergens tussendoor langs de weg op een gratis campsite. We eten heerlijke pannenkoeken en kaarten de rest van de dag.

De volgende ochtend rijden we naar Tom Price, een dorpje dat vooral gebruikt wordt als tussenstop voor Karijini National Park. We brengen een bezoek aan het Visitor center om informatie over Karijini te vergaren en doen nog wat boodschappen (vooral water), aangezien we van plan zijn om drie dagen in het park te verblijven. Reserveren voor de camping is niet mogelijk waardoor we met enige onzekerheid richting het park rijden.

Na een prachtige rit door de bergen van Karijini komen we rond een uur of twee aan bij de campsite. Deze is helemaal vol waardoor we op de overflow camping belanden. Bizar genoeg is deze camping gratis terwijl de andere camping een tientje per persoon per nacht kost. We zetten onze tenten op, plannen de trip door het park voor de volgende dag en koken gauw een maaltijd voordat de duisternis is gearriveerd.

Na een luidruchtige nacht (veel dronken backpackers) zijn we vroeg uit de veren. We ontbijten gauw en besluiten onze tent te laten staan op de (gratis) overflow camping. Diverse andere toeristen staan erg vroeg in de rij bij de betaalde camping. Wij kiezen ervoor om geen dagdeel te verspillen aan wachten. We hopen namelijk deze dag zoveel mogelijk gorges te zien en wat hikes te doen.

Het is enigszins bewolkt en het zonnetje komt er een beetje door. Dit blijft gedurende dag zo. Perfect weer om te wandelen. We starten bij Dales Gorge. Hier hiken we naar beneden naar Circular Pool, een rockpool met diverse, kleine watervallen. Daarna rijden we een stukje en hiken vervolgens wat rond bij de Fortescue Falls, een prachtige waterval. Ook zien we even verderop, ietwat verborgen, Fern Pool.

Aan het begin van de middag komen we na een lange en hobbelige rit (we doen meer dan een uur over 28km) bij de volgende gorge, Kalamina Gorge. Hier lunchen we eerst met z’n vieren alvorens we afdalen de gorge in. Deze gorge is een stuk kleiner, maar wederom schitterend. Zo blijft Karijini ons verbazen met haar schoonheid.

We rijden hierna naar Joffre- en Weano Gorge. Bij deze laatste besluiten Bas, Marissa en Michel te hiken naar Handrail Pool. Na een behoorlijke klim- en klautertocht door nauwe en natte, gladde rotswanden komen we een klein uur later aan bij Handrail Pool. Deze rockpool heeft z’n naam te danken aan de handleuning die aan het eind van de hike is gemaakt uit veiligheid.

Aan het einde van de dag bezoeken we nog twee schitterende uitzichtpunten in het park. We bezoeken eerst de Knox Gorge. Een enorm diepe kloof waarvan je wel even de kriebels krijgt als je naar beneden kijkt. En we sluiten de dag af met Oxers lookout. Op dit punt komen vier gorges samen en zijn er twee zeer spectaculaire uitzichtpunten gemaakt. Hier hebben we een tijdje vol verbazing naar staan kijken, alvorens we terug zijn gereden naar de (gratis) overflow camping waar we al vroeg ons bedje induiken.

Het regent de hele nacht door en ook in de ochtend houdt het maar niet op. We besluiten toch naar de laatste gorge van het park, Hammersley Gorge, te rijden. Het is een rit van zo’n 100km. Onderweg blijft het maar pijpenstelen regenen. Na een klein uur verandert de asfaltweg in een dirtroad. Door de vele regenval is deze weg in een modderpoel veranderd. We besluiten om te keren om onze doorregende tenten in te pakken en hopend op beter weer naar onze volgende bestemming te rijden: Port Hedland.

Na een lang en saai stuk (360km) met veel roadtrains komen we rond het middaguur aan in Port Hedland. Hier is er geen wolkje meer aan de lucht. Port Hedland is een industrieel havenstadje waar weinig te beleven valt. We vinden een betaalde camping mét zwembad en laten onze tenten, slaapzakken en alles wat nat is geworden, drogen. Het is erg warm en er staat een stevige wind met een lekker zonnetje: perfect! Ondertussen nemen we een verkoelende duik in het zwembad en binnen twee uur is alles droog.

Tijd om de tent slaap-klaar te maken. We pompen het luchtbed wederom op met een ouderwetse voetpomp. Na een dik kwartier is het luchtbed volledig opgepompt en wil Michel het hoeslaken eromheen. Terwijl hij dit doet, hoort hij een hoop gesis. Gelukkig geen slang. Wel een lek luchtbed. Er zit een scheur van minimaal vijf centimeter in waardoor ie ook niet meer te plakken valt. We besluiten voor de resterende vier nachten geen nieuwe te kopen en slapen in de auto.

De volgende dag kunnen we voor het eerst uitslapen omdat we in Port Hedland blijven. In de auto slapen veel reuze mee! We doen lekker rustig aan en bakken zelfs pannenkoeken voor ontbijt. ’s Avonds hebben we afgesproken met Simon en Jess, een stel dat we hebben ontmoet tijdens onze groepsreis in Afrika. De hele middag relaxen we lekker aan zee en rond een uur of vijf komen we aan bij Simon en Jess.

Omdat we ook blijven slapen halen we wat spullen uit de auto voor de nacht. We hebben een erg gezellige avond met lekker eten en drinken waarbij veel herinneringen worden opgehaald uit Afrika. De volgende ochtend vertrekken we helaas alweer. We hadden graag wat langer willen blijven maar omdat we terug vliegen, zitten we vast aan een tijdsplanning.

Na afscheid te hebben genomen van beide, reizen we via Eighty Mile Beach richting Broome. Door de te grote afstand (750km) besluiten we na zo’n 550km en enorm veel roadtrains te stoppen bij een gratis campsite. We bereiden hier ons eten en na een paar kaartspelletjes slapen we rond een uur of tien.

De volgende ochtend komen we rond half elf aan in onze eindbestemming Broome. In vergelijking met iedere andere stop die we onderweg hebben gemaakt, heeft Broome echt een mierenhoop aan toeristen. Het barst namelijk echt van de toeristen. Het dorpje staat bekend om de parels waar vroeger en zelfs nu nog naar wordt gedoken. Er zijn dan ook behoorlijk wat winkels die parels verkopen.

Na een bezoek aan het visitor center zoeken we een camping voor onze laatste nacht. Omdat het hier behoorlijk heet en benauwd is (35 graden), doen we de rest van de dag niet al te veel. Zo doen we boodschappen, pakken alvast onze spullen in (voor vertrek) en nemen een frisse douche. Rond half vijf gaan we naar het bekende Cable Beach voor een picknick bij zonsondergang.

Cable Beach is beroemd vanwege de kamelen, waar toeristen tegen een behoorlijke prijs een ritje op kunnen maken voor of tijdens zonsondergang. Het hele strand staat vol met 4×4’s. Het is een erg breed strand en doordat het eb is, geeft het resterende water een prachtige weerspiegeling van de zon en de kamelen. We genieten hier van een hapje en een drankje die we zelf hebben meegebracht en uiteraard van de prachtige zonsondergang/maansopkomst.

De avond praten we nog gezellig bij over de afgelopen twee weken en op wat er nog komen gaat: Bas en Marilyn gaan verder reizen richting Northern Territory en wij gaan terug naar Perth om weer te werken tot september. Na een laatste keer in de auto te hebben geslapen ontbijten we nog een laatste keer met z’n vieren voordat Bas en Marilyn ons af zetten in het knusse centrum van Broome.

Na afscheid te hebben genomen vervolgen zij hun reis en besluiten wij bepakt en bezakt met onze backpacks nog een klein rondje Broome te doen. Zo wandelen we naar de Jetty, die uitkomt bij een prachtig mangrovemoeras. Hierna doen we een heerlijk kopje koffie bij een koffietentje dat aangeraden werd door Jess.

Vervolgens doen we snel wat boodschappen voor de lunch en besluiten de rest van de middag te chillen op een kleedje in het park. Hier picknicken we, genieten we van de zon en van de vele arenden en vliegtuigen die wel erg laag over ons heen vliegen.

Aan het einde van de middag lopen we naar het vliegveld (zit midden in het dorp) en rond half zeven vliegen we met enige vertraging terug naar Perth. De volgende dag zijn we weer back to reality: om twaalf uur ’s middags staan we beide weer in het restaurant te werken…

One Response to “Broem broem, in twee weken naar Broome!”