Met een broodmes door de douane

Je hebt het vast wel eens meegemaakt.. Tijdens de check bij de douane wordt je tas nog een keer extra gecontroleerd. Je begint bij jezelf na te gaan wat je vergeten bent eruit te halen. Zit er nog een vijl in mijn toilettas die ik over het hoofd heb gezien? Of is dat ene flesje met vloeistof toch iets te groot voor handbagage? Deze vragen spookten er ook door onze gedachten toen één van onze rugzakken apart werd genomen.

Toch konden we er niet opkomen wat er nou precies in de rugzak zou zitten wat verboden is. We hadden alles toch echt zo’n 100 keer gecontroleerd. Daarom konden we ook amper geloven dat de beste man van de douane ons vertelde dat er een broodmes onder in onze tas ‘verstopt’ zat. Toch zat ie er echt in. Op het schermpje zag je onderin de tas inderdaad een vorm van een mes zitten. Maar vinden konden we hem niet.

Daardoor leek het al helemaal alsof we hem mee wilde ‘smokkelen’. We wilden aanwijzingen geven in welk vakje het mes misschien zou kunnen zitten, maar hierbij mochten wij niet helpen. Na ongeveer 10 minuten zoeken bleek dat de voering van de tas kapot was en het mes via een zakvakje onder naar de bodem is gegleden. Waarschijnlijk nog van een dagje Schier van een aantal maanden geleden.

Gelukkig konden we daarna gewoon doorlopen. Wel zonder mes uiteraard, want die werd in beslag genomen. Doordat we best veel tijd bij de douane verloren hadden, konden we bijna gelijk al boarden toen we aankwamen bij de gate.

Onze reis kon dan eindelijk écht beginnen. Op naar Doha, Qatar. Een vlucht van 6,5 uur die ietwat langer leek te duren dan verwacht. We konden onze draai niet echt vinden in de vliegtuigstoelen. Maar na twee films, het eten (dat voor een vliegtuigmaaltijd goed smaakte) en na een paar keer de benen gestrekt te hebben, viel de vlucht al met al toch mee.

image1 (1)

Om 23.00 (21.00 Nederlandse tijd) kwamen we veilig en wel aan op Doha. Nu moesten we nog wachten op onze volgende vlucht naar Nairobi (Kenia) die pas om 03.55 zou vertrekken. Een nachtje doorhalen op een vliegveld waar niet veel te beleven valt is geen pretje.

Na het kijken van een aflevering van een serie, voelde ons lichaam al gaar aan. Dit is natuurlijk ook niet zo gek. Die welbekende stoeltjes met armleuningen bij de gate zijn namelijk echt verschrikkelijk. Je kunt er prima een uurtje op zitten, maar daarna is je kont al behoorlijk van hout.

Slapen zat er door die leuningen ook niet echt in. Daarom zijn we maar wat rond gaan banjeren over het vliegveld. Bijna op het einde kwamen we erachter dat er overal ‘family quiet rooms’ waren waar je wél lekker op stoeltjes achterover geklapt kunt liggen. Echt een ware uitvinding! Helaas kwamen we hier wat laat achter. Toch hebben we nog even voor een kleine 20 minuten onze ogen kunnen sluiten (powernapje).

image3

En zo erg was het ook niet. Want nu hadden we amper geslapen waardoor we vast in het vliegtuig makkelijk in slaap zouden vallen. Helaas was deze gedachte maar van korte duur. Eenmaal bij de gate aangekomen hoorden we al twee baby’s krijsen.

Toch kregen we weer een beetje hoop toen we doorkregen dat we met z’n tweetjes drie stoelen tot onze beschikking hadden. De oordopjes lagen paraat dus het slapen zou vast gaan lukken. Nou niet dus! We waren over onze slaap heen waardoor we hem maar niet konden vatten. Ons lichaam voelde al zo gaar aan dat lekker zitten er niet meer in zat. Hierdoor was het kijken van een film ook lastig vol te houden.

Ook konden we amper onze benen strekken aangezien er aardig wat turbulentie was. Daarnaast voelde onze keel aan alsof we schuurpapier door hadden geslikt, hadden behoorlijke hoofdpijn en waren snot verkouden. De vlucht van 5 uurtjes leek hierdoor wel een dag te duren.

image2 (1)

Maar ook na deze vlucht zijn we weer veilig en netjes op tijd geland. Het verkrijgen van het visum was binnen no time geregeld en onze backpacks kwamen er al aanrollen toen we naar de bagage ruimte liepen. Nu alleen nog een taxi naar het hotel (downtown Nairobi), even bijslapen en eventueel de stad nog kort bezichtigen en een hapje eten/drinken.

Kwamen wij even bedrogen uit.. Het ritje van 7 km naar het hotel duurde namelijk dik anderhalf uur! Het was vooral stilstaan en als er gereden werd was dit stapvoets. Politieagenten regelden op elk kruispunt het verkeer. In plaats van dieren met wagens, renden er mensen met wagens op de weg. En niet alleen achter deze wagens waren de mensen te vinden. Ze liepen werkelijk waar overal. Zowel op straat als langs de kant. Daarnaast liepen koeien, geiten en ezels vrij rond in de berm waardoor het continu oppassen geblazen was.

Veel nieuwe indrukken en een groot cultuurverschil. Eenmaal bij ons hotel aangekomen wilden we dan ook niets liever dan slapen. We waren immers al langer dan 27 uur op pad. Van 12.00 tot 18.00 hebben we dan ook lekker onze roes uitgeslapen. ’s Avonds in ons hotel voor nog geen tientje Kenyaanse specialiteiten geprobeerd en daarna weer lekker relaxen op de kamer.

image2

Een paar hectische dagen achter elkaar gehad dus. Maar gelukkig hebben we genoeg tijd om uit te rusten! Morgen weer een nieuwe dag waarbij we kijken of we Nairobi daadwerkelijk in gaan of niet. Zaterdag om 08.00 vertrekken we met onze reisorganisatie naar Tanzania waar we tot 19 november zullen verblijven. Hier zullen we onder andere naar Serengeti National Park en Zanzibar gaan. Maar voor nu zeggen we eerst (weer) welterusten!

3 Responses to “Met een broodmes door de douane”

• O heftig en zo herkenbaar helaas. Dat gedraai in die ongemakkelijke vliegtuigstoelen, een houten kont, de nek verkrampt, de rug, willen slapen maar niet kunnen (of net slapen en iemand moet dan voor je langs naar het toilet). ‘Veevervoer,’ noem ik het wel eens.
    En op vliegveld Doha is écht geen zak te beleven. Had ik indertijd maar geweten van die ‘family rooms’!!!
    Je moet je er doorheen worstelen, maar…dan komt je ook ergens en kan de reis écht beginnen 🙂
    Hahaha, geschaterlacht over wat voor impact Schiermonnikoog nog kan hebben bij de douane!!!