Queensland – zon, zee strand en jungle.

Op 18 juni komen we aan in Townsville, Queensland. We boeken gelijk een camping voor vier nachten om even lekker bij te komen na al die lange rijdagen.

We genieten volop van het heerlijke klimaat die deze stad biedt (25 graden in de Australische winter). We besteden dan ook veel van onze tijd buiten en zo wandelen we Castle Hill op, vanwaar we een mooi uitzicht over de stad hebben.

Tussen het genieten door gaat de ‘zoektocht’ naar werk gewoon verder.. We besluiten na lang wikken en wegen eens contact op te nemen met Juliet, de eigenaresse van Long Track Pantry. Hier hebben we al eerder voor zeven maanden gewerkt.

We merkten dat we het cafe, de woonomgeving en het huis waarin we woonden eigenlijk toch wel een beetje missen. Na een kort en goed gesprek met Juliet is het dan ook al zo goed als rond: we gaan weer aan de slag bij Long Track Pantry!

We spreken af dat we vanaf 7 augustus we weer aan het werk gaan. Dat betekent dat we nog anderhalve maand hebben om lekker te reizen. Met een heerlijk gevoel rijden we de volgende ochtend Townsville uit waar we onze weg richting het verre noorden van Queensland (en Australië) vervolgen. Na een lange rijdag slapen we op een gratis camping nabij de Atherton Tablelands.

De volgende ochtend nemen we na een korte autorit de veerboot naar Cape Tribulation NP. We hebben hier een campsite geboekt in het National Park en zullen hier dus twee dagen verblijven. Eenmaal de Daintree River overgestoken, vervolgen we onze weg per auto dwars door het tropische regenwoud met flink wat scherpe bochten naar het dorpje Cape Tribulation.

Vanaf hier doen we een prachtige wandeling door het dichte regenwoud. Na een halfuurtje wandelen staan we opeens op een prachtig strand met boven ons een helder blauwe lucht. Super mooi! We hebben dit hele strand voor ons zelf en besluiten een lekkere strandwandeling te maken.

Eenmaal terug bij de auto rijden we naar onze geboekte camping bij Noah’s Beach. De hele avond en nacht plenst het, maar dankzij ons geweldige tentje voelen wij daar niets van. In de ochtend is het weer helemaal opgeklaard en kruipen we de tent uit onder een strakblauwe lucht. Na een snel ontbijt rijden we naar de Daintree Ice Cream Company.

Deze bevindt zich te midden van een prachtige fruitplantage in de glooiende heuvels van het regenwoud. Al het fruit dat men hier groeit wordt gebruikt om ijs van te maken, waardoor er erg bijzondere smaken zijn te verkrijgen. Bij de balie blijkt dat de keuze niet reuze is: per dag zijn er maar vier verschillende soorten ijs beschikbaar.

Het ijs is werkelijk waar fantastisch en op deze manier hebben we smaken die we waarschijnlijk zelf nooit hadden gekozen. Wij hadden onder andere Jackfruit en Wattletree.

Na het heerlijke ijs vervolgen we onze weg naar Cows Bay. Helaas is het beginnen te regenen. Geloof het of niet, eenmaal op het strand is het weer ineens weer perfect! En niet zo maar een strand..

Dit strand staat in de top drie mooiste stranden waar we ooit zijn geweest. Heerlijk zacht zand, prachtige hoge palmbomen en een swing waarmee je jezelf over het strand kunt slingeren. Ook dit strand hebben we weer helemaal voor onszelf en we vermaken ons hier een flink aantal uurtjes.

Na de lunch rijden we weer richting de ferry en laten we Cape Tribulation alweer achter ons. Onderweg schieten er nog twee Cassowaries uit de jungle de weg over die ons flink laten schrikken.

Eenmaal aan de overkant van de Daintree River rijden we naar Port Douglas. Vanuit Port Douglas hopen we het Great Barrier Reef te bezoeken. Die middag gaan we naar Six Mile Beach en vervolgens sluiten we de dag af met een lekkere kop koffie.

De volgende ochtend bezoeken we de toffe Port Douglas markets waar we uren rondslenteren. Na de markets lopen we naar de Flag Hill Lookout en vanaf daar hebben we een ‘ansichtkaart’ uitzicht over het pittorreske Port Douglas. De rest van de middag relaxen we in een pub in het centrum waar we onder het genot van een pizza en wat drankjes een Footy (AFL) wedstrijd kijken.

Omdat het regenachtig is rijden we de volgende ochtend naar Mareeba waar we ‘Coffee Works’ bezoeken: een koffiemuseum, koffiebrander en zelfs een koffie- en chocolade proeverij. Een ideale bestemming voor twee koffiefanaten op een regenachtige dag. Aan het einde van deze dag staan we strak van de caffeïne en zitten we propvol van al het lekkere chocolade.

De volgende ochtend rijden we weer terug naar Port Douglas vanaf waar we een snorkeltrip hebben geboekt naar het Great Barrier Reef. Het was even puzzelen met het weer maar gelukkig is vandaag een prachtige dag! Omdat we op de weg naar Port Douglas verkeerd zijn gereden, rijden we maarliefst 60km om. We komen gelukkig nog net op tijd aan bij de boot! Phew..

We bezoeken drie sites die in het ‘outer reef’ zijn gelegen. Onderweg naar onze snorkelspots is Marissa behoorlijk zeeziek en voert ze zelfs de vissen. Eenmaal in het water is de zeeziekte gelukkig verdwenen. De snorkelspots die wij bezoeken zijn het Opal Reef, St. Crispin Reef en Tongue Reef. We zien hier ontelbaar veel mooie gekleurde vissen, groot en klein. Ook zien we een aantal rifhaaien en twee zeeschildpadden. Al met al een zeer geslaagde dag. Toch houden we een wat zure nasmaak over doordat we zien in hoe zo’n slechte staat het rif eigenlijk is..

De volgende ochtend rijden we de bergen in naar Kuranda, dat bekend staat om de Kuranda Markets. De setting midden in het regenwoud en omringd door bergen is echt geweldig. We hangen hier wat rond, kopen wat vers fruit en groente en eten de lekkerste Falafel ooit! Na de markets rijden we naar Barron Falls waar we nog wat rondwandelen en mooie plaatjes schieten van de waterval. We slapen bij een pub waar we tegen betaling van een aantal drankjes gratis mogen slapen.

De volgende ochtend vertrekken we vroeg richting Cairns, waar we door een ongeluk een fikse vertraging oplopen. Het blijkt een ernstig ongeval te zijn geweest en we zijn er dan ook even goed stil van..

Eenmaal in Cairns regent het helaas weer en besluiten we te gaan shoppen. We slagen hier beide na zes maanden zoeken voor een paar nieuwe schoenen. Ook boeken we een zeiltrip door de Whitsundays. Na het shoppen checken we in in het hostel dat we hebben geboekt. Eindelijk weer eens een bed! In de avond bezoeken we de night markets, gaan we uiteten en genieten we van het slapen in een bed.

We slapen nog een nachtje in Cairns alvorens we de volgende dag naar Mission Beach rijden. We besluiten hier in een backpackers te slapen aangezien er geen camping opties zijn. Het is een beetje regenachtig maar ondanks dat besluit Marissa voor een hike te gaan terwijl Michel achter blijft om in het hostel te chillen. Tijdens de hike staat Marissa oog in oog met een gigantische Cassowary (een grote prehistorische vogel die erom behoorlijk agressief kan zijn) Gelukkig loopt het allemaal goed af.

De volgende ochtend bezoeken we samen de Mission Beach markets waarna we vervolgens de Kennedy Walk doen. Hier lopen we dwars door het regenwoud, rotsen en over eindeloze verlaten stranden. Super mooi! Michel stapt tusssen het wandelen door nog bijna op een slang..

De volgende dag rijden we, onderweg naar het zuiden, weer door Townsville. We besluiten er een relaxt dagje van te maken en hangen wat rond in een shoppingmall. Aan het einde van de dag rijden we naar een gratis camping zo’n 100km buiten Townsville, waarbij we 1,2km naar de wc moeten lopen..

De volgende ochtend rijden we opgewekt naar Airlie Beach. Vanaf hier gaan we de Whitsunday Islands bezoeken. Airlie Beach schijnt een heerlijk dorpje te zijn en we boeken dan ook een aantal nachten op een camping om lekker te genieten.

In het dorp is een erg mooie boardwalk gebouwd (een wandelpad/brug) waar je in een halfuurtje vanaf onze camping naar het centrum kunt wandelen. De wandeling gaat volledig langs de kust wat echt prachtige plaatjes oplevert.

De komende dagen maken we helemaal geen gebruik van de auto. Ook slapen we lekker uit, gaan lekker hardlopend over de boardwalk naar het centrum en relaxen wat op het strand. De dagen kruipen heerlijk laidback voorbij en na vier dagen is het zover, onze drie daagse zeiltocht door de Whitsundays gaat beginnen!

De trip die we geboekt hebben is erg intiem. We zijn in totaal maar met tien mensen op de grote zeiljacht. Het is echt een perfecte trip. We hebben en fantastische tweemans crew (zelfs een Nederlands meisje), super gezellige medepassagiers en het eten aan boord is top!

We maken de dagen vol met snorkelen, SUP boarden, chillen in de hottub aan boord en GENIETEN bovenal met volle teugen! Tijdens de drie dagen bezoeken we ook het wereldberoemde Whitehaven Beach, het meest bekende strand van de Whitsundays. Parelwit zand heeft kringen gecreeërd in het heldere, turqoise water. Bij Hill Inlet Lookout staan we hier echt een uur onze ogen uit te kijken, zo mooi!

De drie dagen vliegen voorbij en voor we het weten staan we weer in Airlie Beach. Nadat we onze auto hebben terug gevonden rijden we richting Mackay om te overnachten. We slapen samen op een camping met een Duits stel dat we hebben ontmoet tijdens de trip en kletsen onder een BBQ gezellig na.

De volgende ochtend hebben we een lange rijdag voor de boeg richting Noosa. We willen hier graag de Eumundi Markets bezoeken – die de volgende dag zijn. Deze markets zijn de één na grootste van Australië. Bij aankomst weten we ons hier dan ook bijna de gehele dag door te vermaken zonder ons een moment te vervelen.

De volgende dagen brengen we door in Noosa, waar we wederom genieten van al het goede dat de oostkust heeft te bieden: zon, strand en lekker eten. We doen nog een prachtige coastal walk en Marissa gaat nog een keer SUP boarden op zee. Ze is al een echte pro!

We slapen bij Darin, die we tijdens onze trip door Afrika hebben ontmoet. Het is erg tof om hem na zo’n anderhalf jaar weer te zien en z’n vrouw en twee dochtertjes te ontmoeten. Er wordt heerlijk voor ons gekookt en we hebben een leuke tijd.

Nadat we afscheid hebben genomen van Darin en zijn familie, vervolgen we de al vertrouwde Pacific Highway naar Mooloolaba (waar we weer op het strand chillen, zucht) en Gold Coast. In het weekend rijden we richting Brisbane waar op dat moment het Brisbane Food and Wine Festival plaatsvindt. Wat een timing! Maar eerst maken we een stop bij de Glass House Mountains, waar we de Mt. Ngungun hike doen. Vanaf de top hebben we een supermooi uitzicht.

Eenmaal in Brisbane slapen in een hotel midden in Fortitude Valley, het uitgaansgebied van de stad. We bezoeken de eerste avond de bekende Eat Street Markets, een fantastische foodmarket in de haven waar de foodstalls zijn gebouwd in zeecontainers. Daarna spreken we af met Susan, een oud collega van Marissa en gaan met z’n vieren tot in de late uurtjes op stap.

De zondag zijn we ietwat brak en beginnen we de ochtend met een heerlijke stadswandeling voor een kuurtje vitamine D. Als we door de botanische stadstuin lopen, zien we opeens een oerhollands marktkraampje staan die kroketten en poffertjes verkoopt! We nemen een portie van beide en wanen ons even helemaal weer thuis in Nederland.

De rest van de dag lopen we rond op het food en wine festival waar we een lekkere lunch scoren. Aan het einde van de middag laten we Brisbane achter ons en rijden we naar een gratis campsite een uur buiten de stad.

De volgende dag rijden we naar Pottsville, waar een een housesit hebben van een week. De eerste avond ontmoeten we de eigenaren Kate en Scott, waar we meteen een goeie klik mee hebben en samen pizza eten.

De daaropvolgende dagen zijn we alleen en passen we acht dagen op een geweldig huis en op de grote lieverd Georgie, een gigantische hond. Het voelt echt als een holiday tussen het reizen door. Het huis heeft namelijk alle luxe die je je maar kunt wensen.. Een zwembad, bubbelbad, een grote keuken, twee woonkamers en zes slaapkamers.

Pottsville ligt op slechts twintig minuten rijden van Byron Bay en daarnaast ligt Mullumbimby ook om de hoek. We besteden veel tijd in Byron Bay en haar stranden, bezoeken (farmers)markets in Byron Bay en Mullumbimby en hebben acht dagen lang perfect weer. Het kon niet beter!

Na de housesit hebben we nog een aantal dagen de tijd om naar Jugiong te rijden, waar de Long Track Pantry is. Onze Belgische oud-huisgenote en vriendin Evie heeft namelijk haar afscheidsfeest. Die zaterdag verrassen we haar op haar feestje en ook verrassen we onze oud-collega’s met het feit dat we weer terug komen. We hebben een erg leuke avond, alleen is de kou in the country wel even andere koek dan de zon aan het strand waaraan we zo gewend zijn geraakt.

Na het afscheidsfeest laten we Jugiong nog even achter ons. We hebben nog meer dan een week voordat we onze eerste werkdag hebbben. We rijden richting Sydney en bezoeken de Blue Mountains. Gelukkig hebben we dit keer (in februari dit jaar waren we er ook) wél een strakblauwe lucht waardoor we nu wel alles kunnen bewonderen wat we wilden zien.

Voldaan rijden we weer terug richting Sydney, waar we nog een housesit van vier dagen hebben weten te regelen. Zo kunnen we nog even opladen alvorens we weer aan het werk gaan.

Inmiddels is het alweer december en hebben we er alweer vijf maanden werk op zitten. We kijken uit naar de kerstdagen die we samen zullen vieren met Elina. Onze laatste werkdag zal op 27 december zijn en vanaf dat moment hebben we nog tot 19 februari om te reizen en te doen wat we willen..

Dan is het namelijk tijd geworden om het geweldige Australië na twee jaar te verlaten. We zullen onze reis vervolgen naar India, waar we zo’n twee maand zullen gaan rondreizen. Wat we daarna gaan doen, staat nog niet vast.

in de tussentijd zullen we oud en nieuw vieren in Sydney, Tasmanië bezoeken, nog wat tijd doorbrengen in Melbourne en gaan we een wedstrijd tijdens de Australian Open bezoeken! Nog heel veel om naar uit te kijken dus..

Iedere alvast fijne feestdagen en een geweldig en gezond 2018 gewenst!