Tasmanië – van Devonport naar Hobart

Na een wilde maar korte nacht komen we in de vroege uurtjes al aan op Tasmanië. We hebben alle drie niet van harte geslapen. Doordat de boot ontzettend heen en weer schommelde, konden we maar niet in slaap komen. De hele nacht door hadden we het gevoel alsof we dronken in bed lagen.

Wat slaperig maken we ons dan ook klaar om de cabin te verlaten. Kort daarna wordt het nummer van ons parkeerdek al omgeroepen. Dat is snel! We pakken onze spullen en lopen naar beneden. In alle haast nemen we de verkeerde trap en komen aan de verkeerde kant uit.

Gelukkig hebben we nog voldoende tijd. Eenmaal bij de auto aangekomen zijn we een van de eerste die er uit mogen rijden. Wat een gelukje! Rond half acht staan we dan ook al op het mooie Tasmanië.

Na flink wat boodschappen te hebben gedaan, rijden we naar Stanley. Dit is een stadje aan de Noord-West kust die bekend staat om zijn 140m hoge vulkanische plug zogeheten the Nut.

reismeemetmb.nl

Om boven op dit plateau te komen, kun je de stoeltjeslift nemen. Australië kennende is dit hartstikke duur en besluiten we om zelf te lopen. Dat hebben we geweten! De weg omhoog was zo ontzettend steil dat we er steil achterover van stonden. Letterlijk!

Met kramp in de kuiten komen we aan op the Nut. Hier doen we nog een walk van 2 km waarbij we verschillende fantastische uitzichten hebben. Iets wat we zeker niet hadden willen missen.

Op onze weg terug stoppen we nog bij Boat Harbour Beach waar we super helder blauw water mogen bewonderen, rijden we naar Wynyard waarbij we de Table Cape bezichtigen en doen we nog een koffie in een cool opgeknapt kerkje in Burnie voordat we naar beneden rijden richting Cradle Mountain.

reismeemetmb.nl

Ondanks dat we hier pas rond 17.00 aankomen, besluiten we nog een walk te doen. Het is zo’n prachtige dag dat we het zonde vinden om er geen gebruik meer van te maken.

Opgewekt beginnen we aan het Dove Lake Circuit. Deze twee uur durende walk gaat helemaal rondom het meer waarbij we tussendoor geweldige uitzichten hebben op Cradle mountain.

Tijdens het bewonderen van deze mooie berg horen we wat geritsel in de bosjes. Tussen de bomen door zien we een Echidna tevoorschijn komen. Het coole beestje lijkt zich geen zorgen te maken om ons waardoor we zo’n tien minuten naar hem hebben kunnen kijken. Ook spotten we in de verte een paar yellow-tailed black cockatoos.

reismeemetmb.nl

Na de walk hebben we flink wat trek gekregen. Snel naar de campsite, onze tentjes opzetten en wat koken dus! Toch maken we onderweg nog een onverwachte stop. We spotten namelijk onze eerste wombat in het wild.

We geven elkaar een dikke high five. Niet alleen om de wombat maar ook voor de perfecte dag. We kunnen amper geloven dat we in een dag al zoveel gezien en gedaan hebben. Vlak na het eten duiken we dan ook voldaan onze tentjes in.

Na een ontzettende koude nacht hebben we de volgende dag gelukkig net voor de regen aan alles ingepakt. Het is zo bewolkt en mistig dat we Cradle Mountain niet eens meer zien staan. Hiken zit er vandaag dus niet in.

reismeemetmb.nl

We gooien onze plannen een beetje om en rijden dankbaar voor wat we gisteren allemaal al hebben gezien door naar Strahan. Aangezien het nog steeds behoorlijk regent, doen we eerst een lekkere kop koffie in een klein schattig koffietentje.

Kort daarna klaart het wat op en stopt het zelfs met regenen. Lucky us! Nu kunnen we de walk naar de bekende Hogharth Falls doen. Ondanks dat het pad er naartoe wat modderig en nat is – is het zeker de moeite waard om te doen.

Na Strahan rijden we verder naar Queenstown. Ondertussen is het weer keihard begonnen met regenen. Omdat het lijkt alsof het de rest van de dag niet meer gaat stoppen, besluiten we een motel te boeken. Hier chillen we de rest van de middag en doen lekker rustig aan, terwijl het buiten inderdaad de hele dag plenst.

De volgende ochtend zijn we alweer vroeg op pad. Het is nog wat frisjes maar het lijkt een prachtige, heldere dag te worden. Via de Iron Blow lookout, waarbij we versteld staan van het mooie uitzicht, rijden we door naar Lake St. Clair.

reismeemetmb.nl

Hier doen we een walk waarbij we onder andere langs Platypus bay lopen. Helaas spotten we geen vogelbekdier maar getreurd zijn we niet. Onze kans komt nog wel!

Vervolgens rijden we verder naar Mt. Field National park. Na het bezoeken van de mooie Russell Falls, Horsehoe Falls and Lady Barron Falls spotten we op de weg terug nog een Tasmanian Tigersnake die ons pad kruist.

Na zo’n twee uur lopen zijn we weer terug bij het startpunt en rijden naar een campsite die in het National Park ligt. We zetten de tenten op, koken ons maaltje en genieten ondertussen van alle kleine schattige wallabies die over de campsite huppelen.

De volgende dag vertrekken we al vroeg richting Hobart, de hoofdstad van Tasmanië. Er staat namelijk weer een hike op de planning. Dit keer Mt. Wellington die aan de voet van de stad ligt.

reismeemetmb.nl

Onderweg hierna toe komen we er achter dat je ook gewoon naar de top rijden kunt. We kiezen ervoor om de benenwagen in te ruilen voor de auto en klimmen 1271 meter hoog om de top te bereiken. Ondanks dat het super koud is en af en toe wat bewolkt, genieten we van een prachtig 360 graden uitzicht.

In Hobart zelf besluiten we om een camping te boeken voor twee nachten. In deze dagen doen we lekker rustig aan. Zo ontdekken we de stad, shoppen wat, genieten van heerlijke koffie’s, lunchen bij een leuk vegan tentje buiten de deur en bezoeken de street eat markets en de bekende Salamanca markets.

Op zaterdagmiddag ruilen we na de Salamaca markets het stadsleven weer in voor kamperen in the bush en zullen uiteindelijk via de oostkust weer omhoog reizen richting Devonport.

De avonturen die we hier gaan meemaken zul je teruglezen in ons volgende blog.

Lots of love x

One Response to “Tasmanië – van Devonport naar Hobart”