The Outback part 2 – Van Alice Springs naar Darwin

Onze vorige blog eindigde in Kings Canyon. Vanaf hier rijden we weer terug naar Alice Springs waar we erachter komen dat we onze wereldstekker ergens vergeten zijn. OEPS! Geen wereldstekker betekent niets meer kunnen opladen.. Gelukkig vinden we in de eerste de beste winkel al een nieuwe! Wie had dat ooit gedacht in de outback?

Na een erg koude nacht in ons tentje, waarbij de temperatuur daalt tot -1, doen we lekker rustig aan in Alice Springs. We slaan nog flink wat boodschappen in voordat we richting Tennant Creek rijden. We komen vroeg aan op de gratis campsite en chillen de hele middag op een perfect plekje.

Na een veel warmere nacht (16 graden) zo’n 400km ten noorden, vervolgen we onze weg naar Mataranka. Tussendoor stoppen we in Daly Waters dat bekend staat om zijn typische outback pub. Hier scoren we de beroemde barramundi burger voor lunch en bewonderen de erg toffe pub.

Eenmaal in Mataranka aangekomen springen we in de hotsprings. Hier staat Mataranka vooral ook bekend om. Het is buiten boven de dertig graden en de temperatuur van de hotsprings tikt dit ook bijna aan waardoor het een ietwat aparte ervaring is.

We slapen op een typische outback camping op een afgelegen boerderij waarbij de eigenaar zijn grond ter beschikking stelt voor kampeerders. Onder het genot van een koud biertje luisteren we ’s avonds naar vele verhalen van andere reizigers bij het gemeenschappelijke kampvuur.

In de ochtend genieten we tegen een kleine donatie van ‘puftaloos’. Dit zijn een soort van oliebollen die op de ouderwetste manier op het kampvuur worden gebakken. Ook de zelfgemaakte Billy tea wordt op deze manier bereid. Het ontbijt laat hierdoor even op zich wachten maar dat vinden wij helemaal niet erg! De sfeer is zo gezellig en laidback, dat we de tijd helemaal vergeten.

Rond tienen stappen we in de auto en rijden we door naar Katherine. Hier blijven we een paar dagen. We doen onder andere een hike van 10 km in het Nitmiluk Nationaal Park waar we genieten van fantastische uitzichten. Ook bezoeken we de indrukwekkende Edith Falls waar we afkoelen in het water met de kleine kans dat er zoetwaterkrokodillen zitten..

Onze volgende bestemming is het Kakadu Nationaal Park. Hier doen we een sunset en een sunrise Yellow River cruise. De boottochten worden geleid door lokale Aboriginal gidsen. Onze gids is een prachtvent, hij weet heel boeiend te vertellen en krijgt daarbij ook nog eens de lachers op z’n hand. Tijdens de cruise zien we behoorlijk wat grote krokodillen (zowel zoet- als zoutwater) en een grote hoeveelheid diverse vogels, waaronder een zeer zeldzame Sacred Kingfisher. De twee verschillende tijdstippen van de cruises zorgen voor mooie plaatjes, beide in een totaal ander perspectief.

Na de ochtendcruise rijden we rechtstreeks naar Darwin. Hier hebben we een kans op een housesit van drie weken die we graag zouden willen doen. Vooral met het oog op het vinden van werk zou dit goed uitkomen.. Toch hebben we er na de kennismaking niet zo’n goed gevoel meer over en weten dan ook niet zo goed of we het nog wel willen.

We laten onze gedachten bezinken en besluiten te genieten van wat Darwin te bieden heeft. Zo bezoeken we verschillende markten, waaronder de bekende Mindil Beach markets. Hier zijn honderden foodstalls en eten we ons buikje dan ook rond onder het genot van bijzondere lokale Aboriginal-muziek. Ook doen we nog drankjes met andere backpackers die we eerder ontmoet hebben.

Na Darwin vervolgen we onze weg via de snelweg naar beneden richting Adelaide River. Hier vinden namelijk de bekende Adelaide River Markets die volgens veel informatiegidsen een must zijn om te bezoeken. Helaas zien we na anderhalf uur rijden bij aankomst welgeteld zes kraampjes die allemaal prul verkopen.

Niet eens de moeite waard om uit te stappen dus. Na veel roadtrains (vrachtwagens) van zo’n 55m gepasseerd hebben, komen we na zo’n twee uur later aan bij een klein dorpje genaamd Pine Creek. Hier blijkt een outback cafeetje met goede koffie te zitten.

Niets is minder waar. Onder het genot van een bittere latte met verbrande melk komen we erachter dat je via Darwin helemaal niet naar Queensland kunt. Hierdoor vallen onze plannen een beetje in duigen aangezien we nu extra onnodige kilometers moeten maken. En het was al zo’n geslaagde dag..

Gelukkig kunnen we om de ‘tegenslagen’ lachen en besluiten alsnog het rondje te doen die we willen doen. We bezoeken het Kakadu National Park nog een keer. Ditmaal bezoeken we Gunlom Falls, waar we na een korte maar heftige hike een frisse duik nemen in een rockpool aan het einde van de wereld.

In de middag rijden we naar Ubirr, waar we een wandeling maken langs originele Aboriginal muurschilderingen en waar we tijdens zonsondergang en een geweldig uitzicht op hebben op de eindeloze vlaktes.

Vervolgens komen we weer aan in Darwin waar we na een tweede ontmoeting besluiten om de housesit niet te doen. We bezoeken nog een aantal markets en cafeetjes, zoeken naar werk in de bieb, gaan naar een openlucht bioscoop en genieten nog even van de luxe van een stad voordat we deze weer inruilen voor de stoffige outback.

Voor we het weten laten we Darwin alweer achter ons en rijden we naar het andere National Park dat je moet bezoeken als je in de omgeving van Darwin bent: Litchfield NP. Dit park is aanzienlijk kleiner en in een dag pakken we alle hoogtepunten mee. Voor alle watervallen die we hier zien hoeven we steeds ook maar een klein stukje te hiken, een grote meevaller in de verzengende hitte.. We besluiten dan ook een verkoelende duik te nemen bij Ebor falls. Naast alle watervallen bezoeken we ook nog de Termite Mounds, termieten nesten van wel vier meter hoog!

We zoeken nadien een gratis camping op en de volgende dag rijden we verder richting het zuiden, weer richting Tennant Creek. Zo’n 100km voor Tennant Creek split de weg zich op in drieën. Noord, zuid en oost. Wij nemen de weg naar het oosten en verruilen het Noordelijk Territorium voor Outback Queensland. Hierdoor daalt onze gemiddelde snelheid helaas weer met 20km/u.

Na een dag rijden met helemaal niets te bekennen zijn we halverwege Townsville, onze eerste bestemming in Queensland.. We vinden een wederom gratis campsite in de bush en koken ons eten bij een kampvuur.

De volgende dag zullen we onze weg weer vervolgen naar Townsville, de hoofdstad van Queensland. We bevinden ons dan in het hoge, tropische noorden van Australië vanwaar we ongetwijfeld een hoop nieuw avonturen gaan beleven..