Zanzibar: Hakuna Matata, Pole Pole

Zanzibar maakt de afgelopen chaotische dagen weer helemaal goed. Hakuna matata (Swahili voor: geen zorgen) en pole pole (rustig aan) zijn hier het motto. En daar passen wij ons maar al te graag op aan!

Ondanks het feit dat we onze zwemkleding zijn vergeten hebben we toch heerlijk in de zee en in het zwembad kunnen dobberen. We hebben gelukkig een zwemoutfit van onze reisgenootjes kunnen lenen. Het zelf kopen van zwemkleding was geen succes. Marissa zou dan eindigen in een oma-badpak en Michel met een íets te kleurrijke bloemetjes zwembroek tot over zijn knieën.

De eerste dag op Zanzibar verbleven we in Stonetown (hoofdstad). Hier hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan. Heerlijk chillaxen (aldus onze Thabi) aan het strand en op het terras met een heerlijk koud biertje/cider. Na een week geen wifi te hebben gehad, hebben we lekker bijgepraat met het thuisfront en daarna echt héérlijk geslapen! We sliepen namelijk voor het eerst in een accommodatie. Het kingsize bed, de lekkere warme douche en de frisse airco in de kamer zorgen ervoor dat we ons als herboren voelden! Het drama van vrijdag de dertiende waren we allang weer vergeten.

Ook de tweede dag hebben we lekker rustig aan gedaan. Voor het eerst hebben we uitgeslapen. Om 11.00 uur vertrokken we pas richting de noordkust, Nungwi om precies te zijn. Ook hier is de accommodatie weer op en top. Onze deur zit nog geen 5 meter verwijderd van het zwembad en deze ligt maar iets van 10 meter van het strand. Perfect recept voor een heerlijk relaxt dagje.

De derde dag ging de wekker (tóch) weer vroeg. Gelukkig was dit allemaal voor een goed doel. We gingen namelijk met dolfijnen zwemmen op de open zee. Na alle chaos van de afgelopen dagen was het plan was om alleen maar bij te komen en geen excursies te plannen op Zanzibar. Even helemaal niets doen. Toch was zwemmen met dolfijnen iets dat we beiden heel graag eens zouden doen.. We hebben toen besloten het toch maar te doen: Het was echt fantastisch!

In ieder geval toen het eindelijk lukte. Het ging namelijk als volgt. Als er dolfijnen werden gespot werd er geroepen ‘get ready, JUMP, JUMP!’ Dus met maar één flipper aan je voet en je duikbril half op je hoofd wil je zo snel mogelijk het water in. Daarbij hielpen de hoge golven ook niet echt een handje mee. Hierdoor belandde Michel tijdens zijn eerste sprong niet in het water, maar viel hij een meter naar achter in de boot. Marissa kwam niet meer bij waardoor we met z’n tweetjes de eerste sprong mistten. Daarna ging het een stuk beter. Marissa heeft er namelijk zelfs nog een aangeraakt, zo dichtbij kwamen ze. Echt supergaaf om samen met deze mooie dieren in het water te liggen en zelfs met ze mee te zwemmen. Je kon ze zó goed zien!

Bij terugkomst bleek helaas dat de foto’s met de go-pro niet helemaal gelukt zijn. Wat kan ons het ook schelen. De ervaring en de herinnering eraan blijven, en die waren fantastisch! Dat is waar het gelukkig om gaat. Hakuna matata. En toch mooi weer iets op onze bucketlist af kunnen vinken.

Ondertussen liggen we aan het zwembad te chillen en schrijven we deze blog. Vanavond gaan we lekker met z’n tweetjes uit eten (hèhè eindelijk wat quality time) en morgen vertrekken we weer richting Dar Es Salaam. Vanaf hier zal de reis weer voortgezet worden en zullen we tot de Victoria Falls in onze tent slapen. Ook zullen we jullie pas weer op de hoogte stellen van onze geweldige (én chaotische) avonturen zodra we weer goedwerkende wifi hebben. Afrika kennende kan dit wel even duren.. Pole pole!

Veel liefs,

Michel en Marissa

2 Responses to “Zanzibar: Hakuna Matata, Pole Pole”